tisdag 28 april 2009

. Duktighetsfällan, en överlevnadsguide för prestationsprinsessor.

"Allt fler människor – framförallt unga kvinnor – drabbas av stress och utmattning. 70% av dem som söker hjälp på Stressmottagningen är i trettiofemårsåldern och har arbetat i mindre än tio år. Ändå har de tydliga symptom på utbrändhet som sm sömnsvårighter, trötthet, magproblem, ständiga infektioner och depressioner. De har hamnat i duktighetsfällan, eftersom de oftast har enorma krav på sig sjäva och förväntningar på vad se ska prestera, enligt Aleksander Perski, stressforskare och chef för Stressmottagningen. Med den här boken vill vetenskapsjournalisten Joanna Rose och Aleksander Perski beskriva vilka psykologiska krafter och samhällsmekanismer som gör att så många unga kvinnor drabbas. Men de vill också betona att det går att undvika att hamna i fällan genom att finna balans mellan egna krav och lusten samt förmågan, istället för att söka bekräftelse genom prestationer. Här varvas grundfakta med praktiska tips om vad som går att göra."

Stort tack till sötaste Olyckssyster som tipsade om "Duktighetsfällan", köpte med mig den hem igår. Efter att ha fått fullpott i "testet" som boken inleds med är jag övertygad om att det här är en bok för mig.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Varför, varför, varför är vi så många som fastnat i den där fällan? Jag känner på mig att jag nog skulle sätta full pott på den där inledande testen jag med. Suck. Och vad gör amn då? Jo börjar på yoga och body balance, tänker på vad man äter och börjar värdera sin fritid. Tills man märker att alla dessa saker som ska få en att stressa av, ändå på något jäkla vänster blir ett stressmoment i sig. Bjuda vännerna på fina hembakta kakor, bli bättre på yoga och lägger ner timmar på att handla miljövänlig, nyttig och ofarlig mat i tio olika butiker? Jag vet inte hur man ska komma ur denna onda cirkel men den där boken kanske är en bra början. Men när ska man hinna läsa... ;)

Läste i senaste Amelia om moderna mammors krav. Förutom att ha det perfekta hemmet, laga bra och nyttig mat, skjutsa sina barn till aktiviteter och ha en framgångsrik karriär ska man även vara ekomedveten, jämställd, en bra väninna, vältränad, snygg, modemedveten och ha koll på allt från politik till skvaller. Och jag som inte ens har barn klarar inte allt detta. det är ju helt orimliga krav. Men jag tror att trenden är på väg att vända, vi blir mer och mer medvetna och det har redan börjat bli högstatus att säga nej.

Hör gärna recension på boken!

Kramar Emelie

Olyckssyster sa...

Hoppas den är till din hjälp. Just nu är det tokmycket på mitt jobb med, deadlines och sådant där prestationskrävande. Tack och lov är denna vecka lugn (och kort, sista dagen imorgon) så jag hinner ladda upp ordentligt.